יום שני, 19 בדצמבר 2011

לדוג ברשת

לקחתי את החכה, והלכתי בהמלצת זאב לבדוק מה קורה ברשת בתחום האתרים הפמיניסטיים: האם יש אתרים שמצליחים לחבר בין נשים, יצירה של נשים, ליצור העצמה? התחלתי  בארץ. לאחר מסע דיג קטן חזרתי עם כמה דגיגים לא מאוד אטרקטיביים ולא כל כך טעימים, ושלחתי את החכה לחו"ל. רשמי מסע מחו"ל - בפוסטים הבאים.


הנה קליפ נהדר של אתר עם שם מעולה - Pink Stinks. כפי שאפשר לראות בהמשך, הוא מסכם מאוד יפה את הרושם שלי מהאתרים הישראליים. 

there's more than one way to be a girl from PinkstinksUK on Vimeo.


רשמים ראשונים מהדיג
האתרים הישראלים שראיתי, אלו לא אתרים שאני מרגישה בהם בבית, לא מבחינת המראה והארגון הפנימי, ולא מבחינת התכנים.

נש"ר – נשים ברשת (www.wol.co.il)
אתר בגוונים וורודים, עיצוב מיושן ומאוד לא קריא. יש מודעות פמיניסטית אך רמת הכתיבה נמוכה מאוד (קצב "אינו יכול לכבוש את יצרו", בכתבה גדושת סימני קריאה ושאלה ברצף (!!). ועוד דבר מחשיד, ברשימת הנושאים אפשר למצוא כותרות מסקרנות כמו "קדימה גליה" (לא, הם לא מנסים לעודד אותי) ו"המועדון של גליה" – מאור, אלא מי. לא מכאן תבוא הגאולה.









האגודה הישראלית ללימודים פמיניסטיים ולחקר המיגדר

מתוך ריאיון עם אלי פבריקנט (28), בוגר לימודי מגדר ופילוסופיה באוניברסיטת תל אביב. בשנה האחרונה מלמד פבריקנט "מגדר ופמיניזם" בתיכונים בארץ, כחלק מפרוייקט נ.מ.ש (נערות ונערים מובילים שינוי) – פרוייקט אותו יזמה שדולת הנשים בישראל בשיתוף עם משרד החינוך
"בגלל שגבריות ופמיניזם זה דבר כל כך מורכב, תמיד מעדיפים להשאיר את זה בצד. אני חושב שאם כבר מדברים על שינוי, בעיני זה מגוחך לדבר על שינוי ומאבק פמיניסטי שאין בו התייחסות שוות ערך לגברים. אני מרגיש שאין את זה לא בקרב חוקרות מגדר ולא בקרב נשים פמיניסטיות. יש לי רצון מאוד גדול להכניס את זה לשיח, אני חושב שזה מאוד רלוונטי. אני לא חושב שאפשר להיות גבר פמיניסט, אני חושב שאפשר להיות גבר שסובל מפטריארכיה. אני כן חושב שזה נכון שנשים יובילו את המאבק הפמיניסטי, אני לא רוצה להשתלט על המאבק, אני רוצה להיות בשוליים, אני רוצה להיות לצידן של נשים במאבק, אך לטובת המאבק הפמיניסטי צריך לחשוב איך לאפשר קצת יותר כניסה של נושאים ושל גברים לשיח."













אתר נשים.ביז
פורטל עסקים
עבודת מ.א. של אפרת גזית "אתרי נשים באינטרנט כמרחב מעצים - הרשת הישראלית"
רשת האינטרנט מאפשרת את שאפשרו הקבוצות להעלאת המודעות בשנות ה-70 בשיאה של המהפכה הפמיניסטית, התארגנות לשם  העלאת התודעה, שבמרכזה עמדו הדיאלוג והתקשורת בין המשתתפות. ה"אחיוּת" (sisterhood) שנוצרה ממפגשים אלה, היא כוח, הוטבעה הסיסמה לראשונה בשנות ה-70. אחיוּת זו יכלה לאפשר לנשים להכיר ולדבר את מצבן המדוכא בשנים אלה, שנים של גאות המהפכה הפמיניסטית (הוקס, 2000).
האם ניתן ליצור אחיוּת גם דרך האינטרנט? הרשת בהיותה זירה ציבורית, מהווה מקום עם פוטנציאל לשינוי, פרטי וחברתי. בהתבסס על קמפיין אינטרנטי שנוסה בקנדה ונחקר ע"י סאטון ופולוק (Sutton & Pollock, 2000) נוכחו החוקרות כי נשים יצרו קבוצות, כולל בתוך המרחב הווירטואלי של האינטרנט, מרחב  שיצר אפשרות ללמידה משותפת, ליצירת קשרים, להכרה בדרכים המיוחדות של נשים לתקשר אחת עם רעותה. דרך כך התפתחה רשת נשית ידידותית, מקום בטוח שעודד נשים להשתתפות.
האינטרנט שימש כחדר ישיבות שבו נדונו נושאים שונים ובו פותחו אסטרטגיות. השימוש המוגבר באינטרנט העלה את האפקטיביות של יחידים וקבוצות להתארגן ולתפקד, תוך בחינה מחדש של יחסים ועבודה משותפת (שם).
פריצת הגבולות שנוצרת בעזרת הרשת האינטרנטית מאפשרת לנשים ליצור קשר עם נשים אחרות, באמצעות מסגרות שונות: מובנות, פוליטיות ואישיות, אם באופן אישי אינטימי ואם קבוצתי וכך משתנה אופן הסדרת העולם והבנתו (2004,Morahan-Martin;לובין, 2002).

עוד אתר ורוד. עם הרבה סלסולים ונגיעות של ירוק, לאיזון. הדגש הוא על יחסים. (המודעה המככבת בכל האתרים שביקרתי בהם הערב היא של JDate ושות'. הרשת שייכת לרווקות?














הנה אתר שמכוון גם לאמהות.  הכותרת "הדרך למעלה להעצמה אישית" די מבטיחה אם כי מחשידה בניו-אייג'יות. ולא בכדי. אתר של אישה אחת למעשה.

















מסקנה ראשונית (בוורוד, אלא מה)
נראה שהרשת הישראלית בשלה לאתר פמיניסטי חדש. ואיפה אני בכל זה? את זה אני עוד לא יודעת.



תגובה 1:

  1. גליה התשובה בשאלה הורודה שלך תקימי את האתר הפמיניסטי הישראלי הראשון אני איתך אילנה

    השבמחק